Kapitalt olika kapital

Vad vi är vana vid. Det är tunga grejjer. Heter det grejjer eller grejor eller artiklar. Det är tunga artiklar. Alltså står vi vid en definitionsfråga. Tunga artiklar blir något annat än tunga puckar.

Innovationsprocesser belyser nedärvda och skapade värden hos produkter, tjänster och destinationer. Destinationer brukar markera revir med flaggor och mer eller mindre levande nätverksnoder.

En plats för idé- eller kulturdrivet näringsliv har sitt kulturarv och sin historia, vare sig den vill eller inte. Så hur den objektivt är är en sak. Vad den beramade kunden tänker är vad som kan ge intäkter. Att då skapa kundbilder av destinationen med generella attribut blir lätt fuzzy, diffust, utslätat, vant. Kunden kan åka till New York lika väl som till den insnöade inlandsbyn eftersom utbudet är känt. Där ligger innovationen kanske i vilka kändisar som besöker just den eller den händelsen. Kundnyttan ligger då i frotteringen.

Andra bygger på sitt eget kapital. Det är något kapitalt annorlunda. Innovation, anpassning och resiliens är här essentiella förmågor. Destinationer som saknar dessa ”aminosyror” är hänvisade till dos efter dos, projekt efter projekt, av och som läkemedel för att överleva det konstanta krisläget.

Alla har vi våra premisser. Att bygga på något annat är omöjligt. Att från den plattformen bygga upp nya utgångspunkter kallas utveckling.

Då är ju frågan vem eller vilka som är bäst på de egna resurserna? Svaret är eldsjälarna!

Så ett av de idag mest innovativa greppen i destinationsutvecklingen är att bygga ett kapital av sitt eget kapital. Nätverken finns där. Legitimiteten finns där. Kundbilden finns där.

Vi måste således ta för vana att respektera vårt eget värde. Då signalerar vi alla kundnytta i våra, ofta stora, nätverk. Det är starkt.

Vilket är därför sannolikt bäst – projektledare utifrån eller eldsjälar inifrån?

Lägg märke till pluralen och finn tanken! Böjningen signalerar mångfald, kraft och ohämmad innovationskraft.

Plötsligt har vi ett trovärdigt kulturellt kapital som går att långsiktigt kommersialisera.

Plötsligt kan vi vänja oss vid att vara oss själva.

Plötsligt har vi ett verktyg för att på eldsjälsdrivna nivåer samarbeta, vara sig själv och solklart bygga kapital på våra egna förutsättningar.

Print Friendly, PDF & Email

Att göra saker tillsammans bygger alltid identitet och självrespekt